Rolighedsklasserne

Rolighedsklasserne – ROA, ROB, ROC

Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger. Der arbejdes som udgangspunkt individuelt i undervisningen. Undervisningen tager afsæt i den enkeltes elevs stærke sider. Undervisningsmaterialet er tilpasset den enkelte elev.

En undervisningslektion er bygget op efter en dagsplan, hvorved der skabes en struktur over skoledagen/lektionen. Materialet er varieret og der tages hensyn til at sværhedsgraden tilpasses i forhold til elevens niveau. Der er altid mulighed for individuel voksenstøtte.

Eleverne i RO-klasserne er tilknyttet et fritidstilbud efter endt undervisning. Eleverne i ROA er tilknyttet den almen SFO, hvor de guides i deres sociale kompetencer i samspil med de øvrige elever i SFO’en.

Eleverne i ROB og ROC har sit eget fritidstilbud i Roklubben, hvor der er fokus på de sociale kompetencer, kreative- og fysiske aktiviteter. Det er vigtigt at eleverne opnår positive relationer og fritidsaktiviteter om eftermiddagen, således de har sunde interesser.

Eleverne i ROC deltager i afklaringsforløb i.f.t. ungdomsuddannelse. Der er mulighed for praktikker og brobygning. En del af undervisningen vil tage udgangspunkt i det omgivende samfund.

Målsætning:

Målsætningen for klasserne er:

• at møde de enkelte elever på deres udviklingsniveau – fagligt og socialt.
  • at eleverne trænes i at se sig selv og andre i et dynamisk samspil
  • at eleverne øger deres sociale kompetencer
  • at eleverne øger deres selvværd og selvtillid
  • at eleverne øger deres faglige niveau
  • at eleverne får kendskab til støttende it-hjælpemidler

I alle RO-klasser arbejder lærere og pædagoger med at støtte de enkelte elever fagligt og socialt, således de opnår et godt forhold til andre, større selvtillid og lyst til at lære.

Fokuspunkterne ændrer sig i takt med elevernes alder og udvikling.

Den enkelte elev skal blive så dygtig som muligt, som evaluering til dette benyttes bl.a:

• Standardiserede test
  • Nationale test
  • CHIP-test
  • MAUL-test
  • PAS-test

Nærmere oplysninger hos afdelingsleder Charlotta Søndergaard-Larsen: chsl@thisted.dk, tlf. 99174213